Geschiedenis
Tijdens mijn studiejaren aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Kunstonderwijs (PHIKO) groeide de wens om beeldhouwwerk te maken. Het idee moest nog even wachten omdat er nog enkele studiejaren aan het Hoger Instituut voor Grafisch Onderwijs (HIGRO) te Gent bijkwamen. Vrijwel onmiddellijk na het beëindigen van deze studies (1976) kreeg ik de kans van het echtpaar Louis Van Gelder en Jose Celis om in hun voormalige bakkerij in de Hoekweg te Molenstede een atelier te starten. Tegelijkertijd startte ik een opleiding Ruimtelijke Vormgeving aan de Gemeentelijke Academie te Heist-op-den-Berg.
Foto: Roger Convens - Molenstede
Hoe werken we
Van bij het begin kwamen de bestellingen binnen en dit is nooit gestopt. Het was in die omstandigheden nooit mogelijk om een grote collectie bij elkaar te krijgen waarmee een tentoonstelling kon georganiseerd worden. Van zodra een werk gerealiseerd werd was het ook weg. Slechts sporadisch is er een tentoonstelling geweest.
Steeds waren er nieuwe opdrachten. Meestal kwam er een telefonisch verzoek. Gevolgd door een afspraak waarbij een bepaalde vraag gesteld werd. Een offerte met werkplan werd de volgende stap. Het akkoord werd steeds als volgt gemaakt. Er wordt vrijblijvend een voorontwerp gemaakt dat de klant tot niets verplicht. Dit voorontwerp kan desgewenst nog besproken en gewijzigd worden en eventueel resulteren in een tweede ontwerp. Slechts na goedkeuring gaat de verbintenis is. Op deze manier kan je toch op voorhand weten wat je te verwachten hebt, al was er nog niets toen je voor de eerste maal contact legde. Deze werkwijze heeft zo goed als in 100% van de gevallen steeds goed gewerkt.
Techniek
Elk beeld wordt in klei geboetseerd rond een constructie die nog het meest lijkt op een geraamte. Honderden kilo's klei komen er soms aan te pas die zonder fout wekenlang op hun plaats dienen gehouden te worden. In deze materie wordt uren- tot wekenlang opgebouwd, gevormd en hervormd tot er zonder excuses en in overleg met de klant, tevredenheid is over de creatie.
Daarna wordt van dit werk een negatief gemaakt. In het geval voor kunsthars gekozen wordt komt in het negatief het uiteindelijke materiaal. In het geval men voor brons kiest dient het negatief om een wassen vorm in aan te brengen die vervolgens naar de bronsgieterij gaat.
Tentoonstellingen
Vermits er steeds op bestelling gewerkt werd is er nooit een grote eigen collectie geweest. Tentoonstellingen waren er in de afgelopen 35 jaar slechts zelden.
2003
De Voorzorg - Hasselt
2015 - najaar
Stedelijk Museum Diest - Grote Markt Diest
We zijn er voor u
Neem contact met ons op. Maak uw wens duidelijk. Meerdere voorontwerpen worden gemaakt zonder verdere verbintenis.